2005-06-30

Huizen op plaats van Jozefkerk
  Bron Brabants Dagblad

Negentien luxe appartementen, vijf twee-onder-eenkappers en twee vrijstaande woningen komen hoogstwaarschijnlijk op de plaats van de Sint Jozefkerk in Kaatsheuvel te staan. Het Tilburgse aannemers- en bouwbedrijf Remmers toonde deze plannen aan omwonenden tijdens een speciale informatieavond.

Kaatsheuvel Sint Jozefkerk
door Irene van den Berg

"Wij hebben aan het kerkbestuur beloofd de plannen zo snel mogelijk aan de bewoners voor te leggen", zegt J. Snoeren van Remmers. Het kerkbestuur wilde na de sluiting van de kerk dat omwonenden zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht zouden worden van nieuwe bouwplannen. Snoeren benadrukt dat de plannen eerst nog goedgekeurd moeten worden door het college en de gemeenteraad van Loon op Zand, voordat er op de locatie gebouwd kan worden. "De tekeningen zijn al wel goedgekeurd door een stedenbouwkundige van de gemeente Loon op Zand. Dus ik verwacht niet dat ze nog drastisch zullen veranderen. "Alle woningen op het Wilhelminaplein worden gebouwd in de sfeer van de jaren dertig. "Maar dan natuurlijk wel met eigentijdse elementen", aldus Snoeren. De appartementen worden gebouwd in vier lagen. Ze krijgen allemaal hun eigen balkon, maar er is ook een gezamenlijke tuin. Onder het appartementencomplex komt een parkeergarage. "Het gaat om luxere appartementen. Ongeveer vanaf 280.000 euro, maar dat blijft natuurlijk gissen." Volgens Snoeren gaat het om "pleinwaardige" bebouwing.

Parochie
De kerk aan het Wilhelminaplein in Kaatsheuvel is sinds 1 januari definitief dicht. Per 1 maart 2002 fuseerden de 3 Kaatsheuvelse parochies H. Martelaren van Gorcum, Sint Jan en Sint Jozefparochie. Hieruit ontstond de Parochie Kaatsheuvel. Deze nieuwe parochie werd al snel geconfronteerd met de exploitatie van drie kerken en een teruglopend kerkbezoek. Uit een onderzoek van het kerkbestuur bleek dat de diensten in de Sint Jozefkerk in de onderzoeksperiode slechts door 18 procent van de parochianen werd bezocht. Een aanvullende reden voor de sluiting van de Sint Jozefkerk was dat de twee andere kerken op de Monumentenlijst staan en het Rijk bijdraagt aan het onderhoud.