2006-01-03

Bewoners starten actie St. Jozefkerk
  Bron Brabants Dagblad

Bewoners aan het Wilhelminaplein in Kaatsheuvel starten een actie om de sloop van de St. Jozefkerk aan dat plein tegen te houden. De sloopvergunning werd in december verleend. De bewoners hopen dat zoveel mogelijk mensen bezwaar gaan maken.

Kaatsheuvel Sloopvergunning
door Rik Goverde

Om bezwaar te vergemakkelijken, hebben de drie betrokken gezinnen een concept bezwaarschrift opgesteld dat voor 26 januari ingestuurd moet worden. "Er zijn in elk geval op het plein al een stuk of 10 gezinnen die het bezwaarschrift in gaan dienen", zegt Toine den Teuling. De bewoners willen een discussie over de toekomst van de kerk. Nu staat die op de nominatie om grotendeels gesloopt te gaan worden. Er zijn plannen voor woningbouw door het Tilburgse bedrijf Remmers. De bewoners wijzen sloop niet meteen af, maar willen wel dat er eerst een grondige discussie is geweest over mogelijke alternatieven. De bewoners zeggen al sinds januari 2004, toen bekend werd dat de kerk aan de eredienst onttrokken zou worden, om de discussie te vragen. Den Teuling: "Nog in juni van dit jaar hebben we een bijeenkomst gehad met mensen van het parochiebestuur". "Daar werd duidelijk wat de plannen zijn", zegt M. Kop. "Ons primaire doel is om het gebouw in stand te houden, met een goede herbestemming."

Niet serieus genomen
De bewoners voelen zich niet serieus genomen. Herhaaldelijk klopten ze aan om informatie, zeggen ze, en steeds kregen ze te horen dat "het nog te vroeg was". Kop: "Nu is er geen andere mogelijkheid meer dan juridische procedures. We willen de argumenten van de gemeente boven tafel krijgen."
Sloop en nieuwbouw: dat is volgens omwonenden van het plein de makkelijkste en goedkoopste oplossing. K. Berkelmans: "Alles eerst goed afwegen en daarna een herbestemming vinden, die past bij de begraafplaats die erachter ligt, dan komt er geld om de hoek kijken. Maar het moet je als gemeente ook wat waard zijn." De bewoners hopen dat hun actie in elk geval zo veel mogelijk Kaatsheuvelnaren op de hoogte brengt van de plannen rond de kerk. Ook raadslid C. Grootswagers (CDA) trok de afgelopen weken al een aantal keren aan de bel over de dreigende sloop. Hij pleit ook voor een gedegen afweging van mogelijke alternatieven. Berkelmans: "Wat ons betreft is de kerk monumentaal, al wordt ze dan niet zo genoemd."