2006-05-11

Sint Jozefkerk is meer dan een stapel stenen

Kaatsheuvel - Waarom kunnen wij mooie oude gebouwen in Kaatsheuvel alleen op oude ansichtkaarten zien?

Deze alleszeggende vraag werd gesteld door een Kaatsheuvelse basisschoolleerling uit groep 8. In het kerkdorp is al zoveel verloren gegaan. Daar mag het niet nog eens van komen met een gebouw aan het Wilhelminaplein, een gebouw met een zo significante invloed op de geschiedenis van Kaatsheuvel. We hebben het over het complex van de Sint Jozefkerk. Van daaruit legden ooit pastoor De Klijn en kapelaan Rietra de basis voor de Efteling door de oprichting van RK Sport- en Wandelpark. Om maar "iets" te noemen. Jaren later (1963) werd het clubhuis de Kinkenpolder in gebruik genomen. Velen hebben een herinnering of emotionele verbondenheid met de Sint Jozefkerk. Het gebouw en de ligging zijn van monumentale betekenis. Het is meer dan een stapel stenen. Het afbreken van het gebouw tast het gevoel en de herinnering aan. Elders in Brabant en Nederland hebben mensen het laten gebeuren. Spijt als haren op hun hoofd hebben ze ervan. Niet in Kaatsheuvel: met die insteek is de Stichting Behoud van Kaatsheuvels Erfgoed (STERK) opgericht. Onder voorzitterschap van Lilian Grootswagers en met steun van een groot aantal prominenten wordt deze week in het Weekjournaal een grote publieksactie gestart. Grootswagers: "Voorheen wogen financieel-economische aspecten een rol in het al dan niet behouden van een kerk, maar die tijd is voorbij. Cultuurhistorie voert nu de boventoon, en met deze nieuwe visie vanuit alle geledingen van de samenleving is het voor de Sint Jozefkerk niet te laat. We hebben massaal de steun van de bevolking nodig. In dit Weekjournaal is een bon geplaatst. Vul deze in en lever hem in. Laten we de handen ineenslaan en voorkomen dat wij ook spijt krijgen!