2006-05-11

Democratie moet de Sint Jozef redden
  Bron Maasroute

Kaatsheuvel - De Sint Jozefkerk aan het Wilhelminaplein in Kaatsheuvel mag niet worden afgebroken.

Dat vindt de recent opgerichte Stichting tot Behoud van Kaatsheuvels Erfgoed (STERK). Zij starten vandaag een actie in Nieuwsblad het Weekjournaal om mensen die de mening delen te mobiliseren. In tonnen op verschillende locaties in Kaatsheuvel kunnen sympathisanten hun steunbetuiging inleveren. Dat kan ook via jozefkerk.websalepromotions.com. De eredienst werd enkele jaren geleden aan de Sint Jozef onttrokken. Het gebied is in handen van een projectontwikkelaar, die het complex wil slopen en opnieuw bebouwen. STERK komt daartegen in verzet. Het complex heeft geen monumentenstatus, ondanks herhaaldelijke verzoeken. Volgens STERK is de opinie tegenwoordig zo, dat een kerkgebouw pas in allerlaatste instantie gesloopt wordt. Dus hoewel trajecten op gang zijn, wordt alles op alles gezet het gebouw toch voor de regio te behouden. STERK komt nu met een plan voor een nieuwe invulling, waarin mensen worden samengebracht. De kapelfunctie moet ook behouden blijven, omdat op de begraafplaats nog enkele jaren begraven mag worden. Met een financieel haalbaar plan liggen er mogelijkheden, en velen hebben toegezegd op allerlei gebied te willen helpen. Nu is het eerst de beurt aan de democratie.