2006-05-11

Sloop is zwaktebod

Stichting STERK: "een lege Sint Jozefkerk vullen kan, maar afbreken is definitief"

Kaatsheuvel - het complex van de Sint Jozefkerk in Kaatsheuvel moet behouden blijven, vindt de stichting STERK.

Zoals in 1928 een gevecht begon om de Sint Jozefkerk te bouwen - het complex werd acht jaar later in 1936 pas gebouwd - zo wordt anno 2006 fel gestreden voor het behoud van de kerk. "Ironisch eigenlijk, en ook toepasselijk", zegt Lilian Grootswagers, voorzitter van STERK. Men is ervan overtuigd dat je identiteit wordt bepaald door je verleden." In de St. Jozef is gedoopt, getrouwd en afscheid genomen van overledenen. Er is muziek gemaakt en gezongen. Persoonlijke geschiedenis is er geschreven. Je kunt wel een kerk slopen, maar je kunt niet onze kerk slopen. En bovendien, ga maar na, in het buitenland ga je ook een kerk bezoeken om sfeer van het verleden te proeven. Het Wilhelminaplein in Kaatsheuvel is een fraai dorpsgezicht. Het is uiterst belangrijk goed om te gaan met je erfgoed."
De Sint Jozefkerk heeft geen monumentenstatus. In 1999 en 2005 zijn verzoeken daartoe afgewezen. "Daar zijn allerlei redenen voor. Iedereen, zoals bijvoorbeeld het parochiebestuur, heeft te maken met eigen belangen. Daar hebben we begrip en respect voor. We snappen dat het allemaal niet makkelijk is. Maar feit is dat vanuit de overheid en de bevolking de druk toeneemt verstandig met ons erfgoed om te gaan. Er is meer aandacht voor de materie, er wordt beleid op gemaakt. Gedeputeerde Luijendijk van Noord-Brabant noemt afbraak een laatste oplossing en eigenlijk een zwaktebod." Een procedure die tot sloop van de Sint Jozefkerk moet leiden is inmiddels op gang. De gemeente heeft formeel aangegeven die route te blijven volgen, maar, vertelt Grootswagers, "we vinden er een geïnteresseerd luisterend oor. En ook de gemeenteraad heeft haar verantwoordelijkheid genomen door opdracht te geven het traject rondom de monumentenstatus en mogelijke herbestemming te onderzoeken. Sommige inwoners hebben zelfs aangegeven wat te willen betekenen voor de aankoop van de kerk!" "Het is belangrijk dat nu ook de democratie zijn werk doet. Daarom sponsort een sympathiserende inwoner van Kaatsheuvel onderstaande advertentie. Aan de lezer het vriendelijke verzoek zijn stem te laten horen voor het behoud van de Sint Jozefkerk. Een leeg gebouw weer vullen kan, maar sloop is definitief."

STERK
Het bestuur van Stichting STERK bestaat uit Lilian Grootswagers, Marry de Wijs en Marri Hendriks. Er zijn zes adviescommissies. (Hiervoor verwijzen wij u naar het tabblad commissies onder Stichting op de homepage van de website).

Kapelfunctie
Aangezien op het kerkhof bij de Sint Jozef nog enkele jaren begraven mag worden, zet de stichting STERK zich ook in voor een kapelfunctie, waar men tot rust kan komen of van waaruit nog begraven of gedoopt kan worden.